Search

Kontakt

Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
 
pl. Św. Józefa 5
62-800 Kalisz
tel/fax 62 767 40 81

 

Czekając aż pstryknie – wystawa towarzysząca Kaliskim A-Kumulacjom

(…) wystawa „Czekając aż pstryknie” ma w założeniu spełniać rolę nieformalnego idiomu dla całego przedsięwzięcia. Tytuł nawiązuje do opowieści znajomego, który pracował kiedyś w jednej z kaliskich galerii. Oprócz żmudnego katalogowania starych prac i organizacji kilku wystaw rocznie, nie działo się tam praktycznie nic, a jedynym godnym zapamiętania momentem, który zarazem trafnie opisuje specyfikę miejsca, była wyczekiwana przerwa. Wydawało się, że czas pracy służy tylko temu, by można było iść na nią bez poczucia winy. Po włączeniu czajnika, dwie pracujące tam panie usiadły sobie wygodnie w fotelach i czekały na wodę. Odchylone do tyłu głowy i lekko otwarte usta wskazywały na stan tuż przed zaśnięciem. Oczywiście nikt nic nie mówił. Ciszę zakłócał jedynie syk coraz mocniej gotującej się wody. (…)

Taką koncepcję wystawy „Czekając aż pstryknie” zaproponował  jej kurator, Przemek Sowiński. W byłym klubie „Pod Muzami” zostaną zaprezentowane prace młodych artystów: Grzegorza Bożka, Bolesława Chromrego, Tomasza Kręcickiego, Marty Krześlak, Horacego Muszyńskiego oraz Bartosza Zaskórskiego.

Kurator wystawy dodaje, że: W tej urokliwej, aczkolwiek banalnej, scenie uderza przede wszystkim sposób, w jaki rzeczywistość, poprzez wyselekcjonowanie odpowiednich składników, odkrywa przed nami swój potencjał. Możliwości te pojawiają się dopiero wtedy, gdy przeżyta sytuacja zredukowana zostanie do charakterystycznego znaku. Wiąże się to ze świadomym i uważnym odbieraniem najbliższego otoczenia. Trzeba po prostu – być blisko. Bardzo blisko. Na opowieść tę można również spojrzeć krytycznie, jako przykład celebrowania wygodnej sytuacji, w której nic się nie wydarzy, a jeżeli już, to efekt końcowy jest tak przewidywalny, że nie warty nawet podniesienia się z miejsca.

Wystawa w swobodny sposób eksplorować będzie stan oczekiwania, tracenia czasu, czy przegapiania szansy. Istotne jest też to, co dzieje się w trakcie tego procesu, czy pozornie nieistotnym zdarzeniom i rzeczom jesteśmy w stanie nadawać jakiekolwiek znaczenie? Przytoczona historia, z jednej strony sprawia, że uśmiechamy się, a z drugiej może stanowić punkt wyjścia do głębszej refleksji, nad którą wszyscy powinniśmy się zastanowić: czy jesteśmy zdolni dostrzegać rzeczy w czasie ich „wrzenia” i odpowiednio reagować na nie? To pytanie – na ile jesteśmy obecni w doświadczaniu rzeczywistości – tylko na pierwszy rzut oka wydaje się błahe. Dla artystów, kuratorów, nauczycieli akademickich, przedstawicieli władz miejskich oraz instytucji odpowiedzialnych za kulturę, czynnik aktywnego uczestnictwa w tym, co najnowsze, pozwala precyzyjnie formułować komunikaty oraz diagnozować potrzeby, a tym samym przygotowywać nas na nadchodzące w przyszłości zmiany. Jest to podstawowy warunek rozwoju. Jeżeli zatem jest coś, na co czeka Kalisz, to życzyłbym wszystkim, aby A-Kumulacje 2019 były skutecznym zakłóceniem tego czasu. Wyrwaniem nas ze stanu, który tak bardzo sobie upodobaliśmy. Spotkaniem z żywą, bezpośrednią i bezpretensjonalną, nierzadko prowokacyjną, ale za to pełną emocji, młodą, polską sztuką współczesną. Wydarzeniem, które nie tylko ma skłaniać do dyskusji oraz dynamizować lokalną scenę artystyczną, ale także być punktem przedefiniowania niektórych naszych postaw bądź uformowania się zupełnie nowych sytuacji.

Otwarcie wystawy „Czekając aż pstryknie” odbędzie się w czwartek 07.02.2019r.  o godzinie 20.00, a o godzinie 21.30 zapraszamy na przedpremierowy pokaz filmu Horacego Muszyńskiego „Kishonia” oraz koncert Bartosza Zaskórskiego / Mchy i Porosty.

Wystawę będzie można obejrzeć w byłym klubie „Pod Muzami” w terminie: 07.02 – 28.02.2019 r.

 

Kurator:

Przemek Sowiński

Kurator, artysta, absolwent Edukacji Artystycznej UAM, Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu. Założyciel galerii Łęctwo. Autor wystaw zbiorowych jak m.in. Nic nigdy z tego nie będzie (Łęctwo, 2016), Oczy w betonie (Łęctwo, 2017), czy Ach te poznańskie wernisaże (Łęctwo, 2017). Współpracował z Malta Festival Poznań, Poznań Art Week, Zoną Sztuki Aktualnej w Szczecinie i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Miłośnik pracy fizycznej. Nie lubi pisać i występować publicznie.

Artyści:

Grzegorz Bożek

Urodził się 1988 w Owczarni na Lubelszczyźnie. W latach 2009-2015 studiował Malarstwo na Uniwersytecie w Poznaniu. Praktykuje z poezją. Opowiada za pomocą wizualnych i werbalnych zdarzeń (malarstwo, tekst, performance) o doświadczeniu ‘sytuacji peryferyjnych’, dziejącym się w cieniu wydarzeń politycznych i kulturowych. Autor wystąpień performance/słuchowisk (Wolność. Babilon. Miłość. Do 90 minut z końcem wszechświata, BWA Bydgoszcz, 2018; O mrozie, podeszwach i stanie serca, Pies Andaluzyjski, 2017). Równolegle prowadzi dokumentalne notatki filmowe. W 2018 rozpoczął pracę nad nagraniami terenowymi.

Bolesław Chromry

Rysownik, malarz, ilustrator, copywriter, autor książek. Ostatnio w Korporacji Ha!art wydał „Elementarz Polski dla Polaka i Polki z Polski”. Przeniósł się z Nowej Huty na Nową Pragę. W Kaliszu nigdy nie był.

Tomasz Kręcicki

(1990) zajmuje się malarstwem, rysunkiem, tworzy obiekty. Jest współzałożycielem kolektywu Potencja, który działa jako galeria, kino i ekipa filmowa. Współtworzy gazetę Łałok. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Marta Krześlak

Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki ASP w Łodzi, studiowała także na Wydziale Sztuki Mediów Warszawskiej Akademii i w ÉcoleNationaleSupérieure des Beaux-Arts de Lyon. Obecnie doktorantka krakowskiego ASP. Marta Krześlak korzysta w swoich działaniach z obiektów zdegradowanych, zepsutych, niechcianych, wyrzuconych przez człowieka. Przetwarza je w bardzo niewielkim stopniu, zmieniając ich kontekst czy przeznaczenie. Stara się przy ich użyciu odkryć naturę ludzkiego działania i jego absurdalność. Wiele jej prac sprawia wrażenie zabawy z formą, przy okazji której rodzi się sztuka.

Horacy Muszyński

Ur. 1994. Absolwent multimediów na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Finalista Artystycznej Podróży Hestii 2017, laureat nagrody na festiwalu Młode Wilki 16. Jego filmy pokazywane były m.in. na: 68. Cannes Film Festival (2015), Film Polska Berlin (2016), Szczecin European Film Festival (2016), Krakowski Festiwal Filmowy (2017). Głównym polem zainteresowań artysty są eksperymenty z pogranicza filmu i sztuki. Jego performatywne podejście do filmu przejawia się w realizacji Dolly ― aktorzy odgrywający rodzinę musieli pozostawać w relacjach rodzinnych także poza planem filmowym przez cały okres zdjęciowy. Z kolei w ID, Muszyński wynajął aktora, aby ten przez tydzień zastępował go w prawdziwym życiu. Obecnie artysta pracuje nad serialem, AssDeathDicks, który będzie autorskim komentarzem wobec metod dystrybucji w polu młodej sztuki współczesnej.

Bartosz Zaskórski

Ur. 1987. Studia na ASP Katowice, dyplom z wyróżnieniem. Pochodzi ze wsi Żytno. Zajmuje się rysunkiem, projektuje książki, pisze i nagrywa słuchowiska, tworzy obiekty. Pracował na Akademii Sztuki w Szczecinie jako asystent dr hab. Danuty Dąbrowskiej w Pracowni książki artystycznej. Doktorant ASP Kraków, promotor dr hab. prof. ASP Dariusz Vasina.  Jako muzyk działa pod nazwą Mchy i porosty, na ogół gra smutną, taneczną muzykę. W 2017 ukazała się jego debiutancka płyta nakładem RecognitionRecords oraz winylowa EP nakładem Brutażu. Nakładem wydawnictwa BDTA ukazały się kasety z jego słuchowiskami: Wsie (2015) oraz I tedy okazało się, że umarłem (2016).

 

Biuletyn Informacji Publicznej Artyści Kaliscy Facebook Twitter YouTube

Instytucja Kultury Miasta Kalisza