Search

Kontakt

Galeria Sztuki im. Jana Tarasina
 
pl. Św. Józefa 5
62-800 Kalisz
tel/fax 62 767 40 81

 

Skuratorować tekst

Serdecznie zapraszamy na dwuetapowe warsztaty z pisania tekstów kuratorskich z Anną Batko.

I część: 18.03 (sobota)
II część: 01.04 (sobota)
Godz. 11-14.00
Zapisy: do 13.03.2017, pod adresem: pracownia@tarasin.pl
Limit miejsc: 12, warsztaty są BEZPŁATNE

Zainteresowane osoby prosimy o pobranie i wypełnienie formularza zgłoszeniowego (poniżej) i przesłanie go (w formie zdjęcia lub skanu) na podany adres mailowy: pracownia@tarasin.pl lub osobiste dostarczenie do siedziby galerii do 13 marca br.

Skuratorować tekst. Warsztaty z pisania.

Każdej wystawie i niemal każdej artystycznej prezentacji towarzyszy jakiś tekst. Krótszy albo dłuższy. Lepszy, czy gorszy. Wyrafinowany, czy grafomański. Pisany skomplikowanym językiem naszpikowanym filozoficznymi teoriami i kolażem metodologicznym kontekstów, albo wręcz przeciwnie, pisany prostym i przystępnym językiem jak dla sześciolatków, choć jednocześnie nierzadko spłaszczającym i wypaczającym problem. Nie ma złotego środka. I na dobrą sprawę, nie ma też jednego przepisu na to, jak pisać, by być czytanym. Czy, co w gruncie rzeczy ważniejsze, być zrozumianym. Przekazać znaczenia bez popadania w banał.

Kurator to tak naprawdę, jak wskazuje zresztą łacińska etymologia tego słowa, opiekun. Lekarz i pielęgniarka. Sokratejska akuszerka. Artysty, wystawy, projektu. W czasach, gdy granica między polem działania artysty a kuratora, kreacją a organizacją, zdaje się nieustannie przesuwać, opieką kuratorską objąć można niemal wszystko. Wszystko też, wbrew temu co mówią, można opisać.
I chociaż tekstów o pisaniu jest całe mnóstwo, to żaden z nich jednak nie jest w stanie przełożyć teorii na praktykę. Subiektywnego warsztatu jednego autora na tutorial dla wszystkich. Żaden z nich nie traktuje o pisaniu tekstów kuratorskich. I wreszcie żaden tutorial nie napisze tekstu za nas. Voltaire zwykł mówić, że należy pisać tak, jak się mówi. Gertrudzie Stein w pisaniu pomagał widok skał i pasących się krów. A Baudleaire był przebrzydłym konformistą, który w mękach pisał tylko i wyłącznie dla pieniędzy, za każdym razem obiecując sobie, że to będzie jego ostatni tekst.

Mimo że pisanie to kwestia indywidualna, jednemu może dłużyć i ciągnąć się jak niesmaczny makaron, drugiemu z kolei słowa mogą wysypywać się bez ładu i składu jak magikowi króliki z kapelusza, to zawsze najlepiej szukać własnej metody, podpierając się doświadczeniem innych. Procesu i rytmu przelewania myśli na papier. Podczas, gdy dobry kurator to lekarz, którego zawsze można się poradzić, pisarzowi przypada rola rzeźnika. Najważniejsze jest zawsze mięso, wyciągnięcie esencji, cała reszta to szatkowanie, cięcie, wykrajanie i okrajanie. Nawet jeśli, krew i flaki dobrze się sprzedają. Tu nie ma litości.
Jeśli udało Ci się doczytać ten tekst do tego momentu, to dobrze wróży. O niczym jeszcze nie świadczy, ale żeby pisać, przede wszystkim trzeba przebrnąć przez całą masę tego, co inni urodzili wcześniej. Wypocili i wymęczyli. Bo nic tak nie kształtuje jak czytanie.

***
Warsztaty z pisania tekstów kuratorskich składać się będą z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Pierwsze spotkanie obejmować będzie wykład, podczas którego omówimy funkcje tekstów oraz etapy i sposoby pisania, analizę tekstów napisanych przez znanych kuratorów i krótkie ćwiczenia warsztatowe. Zakończy się ono wręczeniem zadania, które polegać będzie na napisaniu tekstów kuratorskich do potencjalnych wystaw artystów młodego i średniego pokolenia. Drugie spotkanie, dwa tygodnie później, będzie miało charakter praktyczny – pracować będziemy na już napisanych tekstach, dzieląc się doświadczeniami i próbując wypracować uniwersalne metody pracy, które można będzie przełożyć na indywidualne potrzeby każdego z uczestników. Warsztaty zakończą się dyskusją.
Prowadzenie: Anna Batko

ANNA BATKO – historyczka i krytyczka sztuki. Kuratorka. Doktorantka w Instytucie Sztuki PAN. Publikowała m.in. w „Notesie na 6 tygodni”, „Artmixie”, „Magazynie Szum”, „Magazynie Sztuki”, „Formacie – piśmie artystycznym”, „Fragile”, „Magenta Mag” i „Kwartalniku Rzeźby Orońsko”.
Kuratorka wystaw „Dead Meat” w Karlin Studios/ CSW Futura w Pradze, „Miłośnik” i „I would prefer not to. Ale się nie upieram” w Księgarnia / Wystawa, „Wróble ćwierkają po grecku” w Thrialida w Atenach, „Zbigniew Warpechowski. Pierwszy Azjata polskiego performensu” i „Tehching Hsieh. Spektakularna porażka” w Marta Shefter Gallery, „Anna Kutera. Wskroś” w Galerii im. Jana Tarasina w Kaliszu oraz programu performatywnego „Kombucha” w Bunkrze Sztuki w Krakowie. Współpracowała z Muzeum Tatrzańskim im. dra Tytusa Chałubińskiego, Galerią Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki”, Narodowym Starym Teatrem w Krakowie i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Laureatka konkursu organizowanego przez Żydowski Instytut Historyczny im. Majera Bałabana na najlepsze prace magisterskie i doktorskie. Zajmuje się związkami etyki i estetyki oraz kontekstami społecznymi i politycznymi w sztuce po 1989 roku. Pracuje w Cricotece – Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora, gdzie obecnie zaangażowana jest w prace nad wystawą i publikacją „Druga Grupa. To, co mieliśmy zrobić tośmy zrobili”.

Pobierz:  formularz  zgłoszeniowy

Biuletyn Informacji Publicznej Artyści Kaliscy Facebook Twitter YouTube

Instytucja Kultury Miasta Kalisza